NRD Начало
Петък, 27 Юни 2025
Начало Тонът на времето Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
2696
Тонът на времето

Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист. Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев.  По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит.

| 26 Март 2025, 15:45 ч.
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Снимка © БТА

Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа, каза режисьорът Константин Божанов.

Анимационните телевизионни сериали "Семейство Симпсън", "Семейният тип" и „Бyргерите на Боб

Поредица от концерти Sofia Live Emerging Talent & Bands подкрепя новата генерация музиканти о

Queen Sensation се завръща в София на 7 април, в залата на ул.

„Пакет Вечност“ е филм за прошката. Без нея живеем в гняв и омраза. Озоваваме се в за

Номинации за ежегодната персонална награда „Ловешки меч“ вече се приемат в Община Лов

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист.

Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев. 

По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит. Установил, че сценарната работа означава 6-7 часа дневно писане и още толкова четене. Не вярва в инспирации, а в упорития труд. По думите му реалността влияе зле на драматургията, защото подвежда. „Онова, което в реалността провокира мисли и емоции, не функционира задължително по същия начин в драматургична структура. Трябва да знаеш за какво е историята, какво искаш да кажеш за човешкото състояние“, посочи творецът. 

Другият много важен въпрос пред кинематографиста е какъв е жанрът на бъдещия филм, защото една и съща история може да се разкаже различно. „Сценарият е като архитектурна рисунка, но не е самата сграда и може да се интерпретира. Той не е литература или пиеса, която да четеш извън сцената, но е най-важният елемент. Можеш да съсипеш най-гениалния сценарий, но да поправиш по време на снимки неработещ такъв е почти невъзможно“, смята Божанов. 

Според него най-простият и ясен път при разказването на една история е най-верният. Като творец той не се фокусира върху лични неща, а е любопитен към случващото се около нас и това води до необходимост да репликира на света, но твърди, че не прави политически филми, а е разказвач на истории.

Сергей Крилов пристига в София начело на Литовския камерен оркестър. Концертът ще се проведе на 2

Мария Шамбурова е 57-ата Царица Роза на Казанлък. На второ място журито постави Константина Коста

Изложба на Александър Дик ще бъде представена в столичната галерия Vivacom Art Hall на ул. &bdquo

Общо четири са постановките, които ще се състезават след броени дни за наградата „Комедиен

Министърът на туризма Мирослав Боршош говори за различните аспекти на културния туризъм на конфер

Филмът „Безсрамните“ има дълга и сложна съдба. Началната идея тръгва от желанието му да екранизира документално част от книгата „Девет живота“ на Уилям Далримпъл, която съдържа девет разказа от съвременна Индия. След като изследвал няколко месеца на място, преди около десет години взел правата за адаптация с идея за документален мини сериал, в който да съпостави четири от историите. Едната от тях е на жена, която е част от религиозна секта на богиня Ренука. Практика, която датира от векове, е момичета да се посвещават на богинята и да стават нейни слугини, обречени на живот на проституция, разказа той и добави, че в продължение на векове проституцията в Северна Индия се извършва от тези храмове. Това е променено от англичаните, но реално съществува до края на 80-те години на ХХ век, когато е окончателно забранено. Именно тази история става и основата на игралния филм, който в крайна сметка Божанов създава, отказвайки се от документалния проект. Той сподели, че е бил много впечатлен най-вече от това, че жените, с които е разговарял при своите проучвания, не гледат на себе си като жертви, както бихме направили ние българите. 

Според него филмът „Безсрамните“ е за любовта като окови и за нейните последствия. Главната героиня бяга от публичен дом и намира убежище в общност на сексработнички. Там се сблъсква с момиче, обречено от религиозната традиция на същата съдба. Между двете възниква силна връзка, която ги подтиква да търсят път към свободата в свят, където изборът изглежда невъзможен. Операторската работа е на Габриел Лобос, оригиналната музика - на българския композитор Петър Дундаков.

Лентата участва в престижната секция „Особен поглед“ на фестивала в Кан през 2024 г., където актрисата Анасуя Сенгупта получи наградата за най-добра женска роля. Тя е мащабна международна копродукция между Швейцария, България, Франция, Тайван и Индия. 

Константин Божанов е роден през 1968 г. Завършил е магистърска степен като сценарист и визуален артист в Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Дебютният му пълнометражен филм „Аве“ (2011) бе представен в Седмицата на критиката в Кан и получи над 20 международни награди. Следващият му проект „И после светлина“ (2017) имаше премиера в рамките на официалния конкурс на филмовия фестивал в Ротердам.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба представя произведения, създадени в Синеморец
Селекция от произведения, създадени по време на международната резиденция за съвременно изкуство Asti Art Residency в Синеморец (2024), представя галерия +359, съобщават от галерия ...
Актьорът Иван Бърнев обра овациите на представянето на филма „Васил“ в турската столица Анкара
Иван Бърнев обра овациите на представянето на филма „Васил“ в турската столица Анкара. Испанско-българската лента с участието на актьора беше прожектирана в градината ...
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Французите от Pareidolia ще имат три концерта у нас, съобщават организаторите. Младата алтернативна рок група ще гостува в София на 6 юли – във „Фабрика Автономия&ldqu ...
Мими Иванова ще изнесе юбилеен концерт по повод 55 години творческа дейност
Българската поп певица Мими Иванова ще изнесе юбилеен концерт по повод 55 години творческа дейност. Събитието е на 12 юли, на летния театър в Пловдив, съобщиха организаторите. По ...
Платформата за съвременна драматургия „ПроТекст“ представя пиеси от Румъния, Сърбия и Италия
Платформата за популяризация на съвременна драматургия и нови театрални практики „ПроТекст“ представя пърформанс-четения на непоказвани досега български пиеси. Те са с ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Тази изложба има скрито заглавие и то е „Теософски беседи“ в смисъла на тихия личен размисъл и тишината във всичките й аспекти. Това каза проф. Емилия Константинова, уп ...
Комедийният театрален фестивал "Тодор Колев" бе открит с церемония пред паметника на големия актьор
Второто издание на Комедийния театрален фестивал „Тодор Колев“ бе открито с тържествена церемония пред паметника на големия актьор в Градската градина на Шумен. На съб ...
С предпремиерното представление на „Крилете на вестителя“ Драматичен театър „Николай Хайтов“ ще закрие настоящия сезон
Родопският драматичен театър „Николай Хайтов“ ще представи предпремиерно спектакъла „Крилете на вестителя“ по стихове на Борис Христов, съобщи днес ръководс ...
Четири музея в Германия ще отбележат 150-ата годишнина от рождението на художничката Паула Модерзон-Бекер
Четири музея в Германия ще отбележат 150-ата годишнина от рождението на художничката експресионистката Паула Модерзон-Бекер с изложба, посветена на артистичното самоопределение на ...
„Софийски музикални седмици“ представя барокова музика в концерта „Четири стихии“
„Софийски музикални седмици“ ще залости между четири стени „Четири стихии“ и всеки е поканен да стане свидетел, информират от екипа на международния музикал ...
Тикер в 16:00 ч.
Тази изложба има скрито заглавие и то е „Теософски беседи“ в смисъла ...
Начало Тонът на времето
2696
Тонът на времето

Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист. Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев.  По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит.

| 26 Март 2025, 15:45 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Снимка © БТА

Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа, каза режисьорът Константин Божанов.

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист.

Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев. 

По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит. Установил, че сценарната работа означава 6-7 часа дневно писане и още толкова четене. Не вярва в инспирации, а в упорития труд. По думите му реалността влияе зле на драматургията, защото подвежда. „Онова, което в реалността провокира мисли и емоции, не функционира задължително по същия начин в драматургична структура. Трябва да знаеш за какво е историята, какво искаш да кажеш за човешкото състояние“, посочи творецът. 

Другият много важен въпрос пред кинематографиста е какъв е жанрът на бъдещия филм, защото една и съща история може да се разкаже различно. „Сценарият е като архитектурна рисунка, но не е самата сграда и може да се интерпретира. Той не е литература или пиеса, която да четеш извън сцената, но е най-важният елемент. Можеш да съсипеш най-гениалния сценарий, но да поправиш по време на снимки неработещ такъв е почти невъзможно“, смята Божанов. 

Според него най-простият и ясен път при разказването на една история е най-верният. Като творец той не се фокусира върху лични неща, а е любопитен към случващото се около нас и това води до необходимост да репликира на света, но твърди, че не прави политически филми, а е разказвач на истории.

Филмът „Безсрамните“ има дълга и сложна съдба. Началната идея тръгва от желанието му да екранизира документално част от книгата „Девет живота“ на Уилям Далримпъл, която съдържа девет разказа от съвременна Индия. След като изследвал няколко месеца на място, преди около десет години взел правата за адаптация с идея за документален мини сериал, в който да съпостави четири от историите. Едната от тях е на жена, която е част от религиозна секта на богиня Ренука. Практика, която датира от векове, е момичета да се посвещават на богинята и да стават нейни слугини, обречени на живот на проституция, разказа той и добави, че в продължение на векове проституцията в Северна Индия се извършва от тези храмове. Това е променено от англичаните, но реално съществува до края на 80-те години на ХХ век, когато е окончателно забранено. Именно тази история става и основата на игралния филм, който в крайна сметка Божанов създава, отказвайки се от документалния проект. Той сподели, че е бил много впечатлен най-вече от това, че жените, с които е разговарял при своите проучвания, не гледат на себе си като жертви, както бихме направили ние българите. 

Според него филмът „Безсрамните“ е за любовта като окови и за нейните последствия. Главната героиня бяга от публичен дом и намира убежище в общност на сексработнички. Там се сблъсква с момиче, обречено от религиозната традиция на същата съдба. Между двете възниква силна връзка, която ги подтиква да търсят път към свободата в свят, където изборът изглежда невъзможен. Операторската работа е на Габриел Лобос, оригиналната музика - на българския композитор Петър Дундаков.

Лентата участва в престижната секция „Особен поглед“ на фестивала в Кан през 2024 г., където актрисата Анасуя Сенгупта получи наградата за най-добра женска роля. Тя е мащабна международна копродукция между Швейцария, България, Франция, Тайван и Индия. 

Константин Божанов е роден през 1968 г. Завършил е магистърска степен като сценарист и визуален артист в Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Дебютният му пълнометражен филм „Аве“ (2011) бе представен в Седмицата на критиката в Кан и получи над 20 международни награди. Следващият му проект „И после светлина“ (2017) имаше премиера в рамките на официалния конкурс на филмовия фестивал в Ротердам.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба представя произведения, създадени в Синеморец
Актьорът Иван Бърнев обра овациите на представянето на филма „Васил“ в турската столица Анкара
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Мими Иванова ще изнесе юбилеен концерт по повод 55 години творческа дейност
Платформата за съвременна драматургия „ПроТекст“ представя пиеси от Румъния, Сърбия и Италия
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Творчески отражения
Комедийният театрален фестивал "Тодор Колев" бе открит с церемония пред паметника на големия актьор
Авансцена
С предпремиерното представление на „Крилете на вестителя“ Драматичен театър „Николай Хайтов“ ще закрие настоящия сезон
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.