NRD Начало
Неделя, 30 Март 2025
Начало Тонът на времето Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
2669
Тонът на времето

Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист. Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев.  По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит.

| 26 Март 2025, 15:45 ч.
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Снимка © БТА

Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа, каза режисьорът Константин Божанов.

Американската Академия за кинематографично изкуство и наука оповести номинациите за 97-ите наград

След клубното си турне у нас и гостувания в Дубай, Япония и Северна Америка,

Събитие, посветено на Густав Климт, ще се състои в Икономовата къща в Дряново на 8 март.

С изложбата „Автопортрети“ за пореден път в казанлъшкия Литературно-художествен музей

С шест премиерни заглавия и три концерта ще изненада своята публика през 2025 г. екипът на Музика

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист.

Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев. 

По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит. Установил, че сценарната работа означава 6-7 часа дневно писане и още толкова четене. Не вярва в инспирации, а в упорития труд. По думите му реалността влияе зле на драматургията, защото подвежда. „Онова, което в реалността провокира мисли и емоции, не функционира задължително по същия начин в драматургична структура. Трябва да знаеш за какво е историята, какво искаш да кажеш за човешкото състояние“, посочи творецът. 

Другият много важен въпрос пред кинематографиста е какъв е жанрът на бъдещия филм, защото една и съща история може да се разкаже различно. „Сценарият е като архитектурна рисунка, но не е самата сграда и може да се интерпретира. Той не е литература или пиеса, която да четеш извън сцената, но е най-важният елемент. Можеш да съсипеш най-гениалния сценарий, но да поправиш по време на снимки неработещ такъв е почти невъзможно“, смята Божанов. 

Според него най-простият и ясен път при разказването на една история е най-верният. Като творец той не се фокусира върху лични неща, а е любопитен към случващото се около нас и това води до необходимост да репликира на света, но твърди, че не прави политически филми, а е разказвач на истории.

В Художествена галерия „Кутловица“ - Монтана откриха изложбата „Пролетен салон&

Историческият музей в Лом започва реализацията на проект „Опазване и попул

Шест изложби, коледно изложение на минерали, фосили и скъпоценни камъни, научна конференция и два

Общо петима души бяха удостоени със званието "Почетен гражданин на Бургас" по време на тържествен

Киношкола „Братя Люмиер“ към Общинския детски комплекс във Варна представи в концертн

Филмът „Безсрамните“ има дълга и сложна съдба. Началната идея тръгва от желанието му да екранизира документално част от книгата „Девет живота“ на Уилям Далримпъл, която съдържа девет разказа от съвременна Индия. След като изследвал няколко месеца на място, преди около десет години взел правата за адаптация с идея за документален мини сериал, в който да съпостави четири от историите. Едната от тях е на жена, която е част от религиозна секта на богиня Ренука. Практика, която датира от векове, е момичета да се посвещават на богинята и да стават нейни слугини, обречени на живот на проституция, разказа той и добави, че в продължение на векове проституцията в Северна Индия се извършва от тези храмове. Това е променено от англичаните, но реално съществува до края на 80-те години на ХХ век, когато е окончателно забранено. Именно тази история става и основата на игралния филм, който в крайна сметка Божанов създава, отказвайки се от документалния проект. Той сподели, че е бил много впечатлен най-вече от това, че жените, с които е разговарял при своите проучвания, не гледат на себе си като жертви, както бихме направили ние българите. 

Според него филмът „Безсрамните“ е за любовта като окови и за нейните последствия. Главната героиня бяга от публичен дом и намира убежище в общност на сексработнички. Там се сблъсква с момиче, обречено от религиозната традиция на същата съдба. Между двете възниква силна връзка, която ги подтиква да търсят път към свободата в свят, където изборът изглежда невъзможен. Операторската работа е на Габриел Лобос, оригиналната музика - на българския композитор Петър Дундаков.

Лентата участва в престижната секция „Особен поглед“ на фестивала в Кан през 2024 г., където актрисата Анасуя Сенгупта получи наградата за най-добра женска роля. Тя е мащабна международна копродукция между Швейцария, България, Франция, Тайван и Индия. 

Константин Божанов е роден през 1968 г. Завършил е магистърска степен като сценарист и визуален артист в Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Дебютният му пълнометражен филм „Аве“ (2011) бе представен в Седмицата на критиката в Кан и получи над 20 международни награди. Следващият му проект „И после светлина“ (2017) имаше премиера в рамките на официалния конкурс на филмовия фестивал в Ротердам.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Девет филма, две изложби и фокус към Колкина дупка включва програмата на Дни на планинарското и екстремно кино
Девет документални филма за далечни земи и екстремни преживявания, две фотографски изложби и специална презентация за пещерите, с фокус към Колкина дупка, са включени в тазгодишнот ...
В Силистра ще отбележат Деня на хумора и сатирата с комедията „Криворазбраната цивилизация"
Драматично-кукленият театър в Силистра ще зарадва зрителите си по случая Деня на хумора и сатирата – 1 април, с представлението „Криворазбраната цивилизация", съобщи ди ...
Новият сериал на Гай Ричи представя сблъсък между престъпни фамилии
Британският режисьор Гай Ричи пренася зрителите в мрачния свят на организираната престъпност в новия телевизионен сериал MobLand ("Мафиотска земя"), в който участват звезден актьор ...
Дуа Липа спечели съдебно дело, в което бе обвинена, че е копирала песента Levitating
Певицата Дуа Липа спечели съдебно дело в Манхатън, в което британската поп звезда бе обвинена, че е копирала хита си Levitating от диско песен от 1979 г., предаде Ройтерс. Окръжни ...
Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ получи дарение - скулптурни портрети на четирима именити актьори
Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ във Варна получи дарение - четири скулптурни портрета на именитите актьори от 60-те и 70-те години на миналия век Георги Громов, Хрис ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Височините в гласа извисяват самия образ и преживяването, пише австрийската преса за Соня Йончева
Соня Йончева участва в премиерата на операта „Йоланта" от Чайковски, която се завърна на сцената на Виенската държавна опера след 125 години отсъствие, съобщават от SY11 Even ...
Игралният филм по видеограта "Легендата за Зелда" ще излезе на екран през 2027 година
Филмът, вдъхновен от видеограта "Легендата за Зелда", ще бъде пуснат в кината по света на 26 март 2027 г., предаде АФП, позовавайки се на компания "Нинтендо". Японският гигант в о ...
С „Колелото на живота“ откриваме нашата най-силна пролетна изложба, каза Деница Гергова
С „Колелото на живота“ на Хубен Черкелов откриваме нашата най-силна пролетна изложба. Това каза арт директорът на Vivacom Art Hall Деница Гергова на откриването н ...
Вицепрезидентът Илияна Йотова: С изложбата на Хубен Черкелов изкуството показва, че няма нужда от пропаганда, когато целите са истински
С изложбата „Колелото на живота“ на Хубен Черкелов изкуството още веднъж показва, че няма нужда от пропаганда, когато целите са истински. Това каза вицепрезидентът Илия ...
Пласидо Доминго-син донесе в София света на аржентинското танго и традиции
Пласидо Доминго-син донесе в София света на аржентинското танго и традиции – със своя спектакъл, наречен Volver – Anima Tango. „Името се основава на едно известн ...
Тикер в 14:00 ч.
Соня Йончева участва в премиерата на операта „Йоланта" от Чайковски, която ...
Начало Тонът на времето
2669
Тонът на времето

Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист. Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев.  По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит.

| 26 Март 2025, 15:45 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Снимка © БТА

Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа, каза режисьорът Константин Божанов.

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист.

Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев. 

По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит. Установил, че сценарната работа означава 6-7 часа дневно писане и още толкова четене. Не вярва в инспирации, а в упорития труд. По думите му реалността влияе зле на драматургията, защото подвежда. „Онова, което в реалността провокира мисли и емоции, не функционира задължително по същия начин в драматургична структура. Трябва да знаеш за какво е историята, какво искаш да кажеш за човешкото състояние“, посочи творецът. 

Другият много важен въпрос пред кинематографиста е какъв е жанрът на бъдещия филм, защото една и съща история може да се разкаже различно. „Сценарият е като архитектурна рисунка, но не е самата сграда и може да се интерпретира. Той не е литература или пиеса, която да четеш извън сцената, но е най-важният елемент. Можеш да съсипеш най-гениалния сценарий, но да поправиш по време на снимки неработещ такъв е почти невъзможно“, смята Божанов. 

Според него най-простият и ясен път при разказването на една история е най-верният. Като творец той не се фокусира върху лични неща, а е любопитен към случващото се около нас и това води до необходимост да репликира на света, но твърди, че не прави политически филми, а е разказвач на истории.

Филмът „Безсрамните“ има дълга и сложна съдба. Началната идея тръгва от желанието му да екранизира документално част от книгата „Девет живота“ на Уилям Далримпъл, която съдържа девет разказа от съвременна Индия. След като изследвал няколко месеца на място, преди около десет години взел правата за адаптация с идея за документален мини сериал, в който да съпостави четири от историите. Едната от тях е на жена, която е част от религиозна секта на богиня Ренука. Практика, която датира от векове, е момичета да се посвещават на богинята и да стават нейни слугини, обречени на живот на проституция, разказа той и добави, че в продължение на векове проституцията в Северна Индия се извършва от тези храмове. Това е променено от англичаните, но реално съществува до края на 80-те години на ХХ век, когато е окончателно забранено. Именно тази история става и основата на игралния филм, който в крайна сметка Божанов създава, отказвайки се от документалния проект. Той сподели, че е бил много впечатлен най-вече от това, че жените, с които е разговарял при своите проучвания, не гледат на себе си като жертви, както бихме направили ние българите. 

Според него филмът „Безсрамните“ е за любовта като окови и за нейните последствия. Главната героиня бяга от публичен дом и намира убежище в общност на сексработнички. Там се сблъсква с момиче, обречено от религиозната традиция на същата съдба. Между двете възниква силна връзка, която ги подтиква да търсят път към свободата в свят, където изборът изглежда невъзможен. Операторската работа е на Габриел Лобос, оригиналната музика - на българския композитор Петър Дундаков.

Лентата участва в престижната секция „Особен поглед“ на фестивала в Кан през 2024 г., където актрисата Анасуя Сенгупта получи наградата за най-добра женска роля. Тя е мащабна международна копродукция между Швейцария, България, Франция, Тайван и Индия. 

Константин Божанов е роден през 1968 г. Завършил е магистърска степен като сценарист и визуален артист в Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Дебютният му пълнометражен филм „Аве“ (2011) бе представен в Седмицата на критиката в Кан и получи над 20 международни награди. Следващият му проект „И после светлина“ (2017) имаше премиера в рамките на официалния конкурс на филмовия фестивал в Ротердам.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Девет филма, две изложби и фокус към Колкина дупка включва програмата на Дни на планинарското и екстремно кино
В Силистра ще отбележат Деня на хумора и сатирата с комедията „Криворазбраната цивилизация"
Новият сериал на Гай Ричи представя сблъсък между престъпни фамилии
Дуа Липа спечели съдебно дело, в което бе обвинена, че е копирала песента Levitating
Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ получи дарение - скулптурни портрети на четирима именити актьори
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Височините в гласа извисяват самия образ и преживяването, пише австрийската преса за Соня Йончева
Авансцена
Игралният филм по видеограта "Легендата за Зелда" ще излезе на екран през 2027 година
Цветни аспекти
С „Колелото на живота“ откриваме нашата най-силна пролетна изложба, каза Деница Гергова
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.